https://admin.digiproff.no/uploads/f561d29ad01b42eda70b8b0c11a6cdf4.jpg

Innsikt

3 gode grunner til å investere i en digital profil

I dagens samfunn spiller en digital tilstedeværelse en stor rolle i hvordan forbrukere handler fra bedrifter. Her er 3 gode grunner til å investere i en digital profil


I dagens samfunn spiller en digital tilstedeværelse en stor rolle i hvordan forbrukere handler fra bedrifter. Nærmere en tredjedel av verdens befolkning bruker sosiale medier hyppig, og en tydelig visuell profil er viktig for at kunden skal bli tiltrukket til din tjeneste eller produkt.

Her er 3 gode grunner til å investere i en digital profil:

Troverdighet

Se for deg at du akkurat har flyttet inn i en ny leilighet og skal kjøpe deg en sofa. Du har kanskje tenkt på hvordan sofaen skal se ut og hvilket materiale den er av, og du har fått et godt tips av en venn om en utrolig kul sofa levert av et selskap med ufattelig god kundeservice. Du googler opp sofaen og etter litt finner du frem til denne siden:

Eksempelside av dårlig digital profil

Den umiddelbare reaksjonen til folk flest vil være å gå rett ut av siden uten å se på pris eller anmeldelser, rett og slett fordi selskapet viser en svært dårlig digital profil. En gjennomført digital profil styrker troverdigheten hos potensielle kjøpere og hjelper kunden å dele og oppdage dine produkter eller tjenester.

Forbrukere bruker i dag over 5 timer hver dag på smarttelefonene sine¹, og en må derfor tilpasse seg etter den digitale tilstedeværelsen.

Det hjelper ikke lenger å bare ha god service og gode produkter, dagens handel er drevet gjennom digitale oppdagelser og et svært kompetitivt globalt marked. For å drive inn nye kunder må en ha en sterk tilstedeværelse på nett. Ikke bare for bedrifter som selger til forbrukere, men nå også for B2B-salg.

Men hvordan driver man bedrift på nett?

Skap deg et merkevare

Et viktig steg mot å drive en suksessfull bedrift på nett er å lage seg en sterk merkevare.* Uansett hvor stor bedriften er, er det lurt å ha noe som kunden kan gjenkjenne og komme tilbake til. La oss fortsette med denne nye sofaen:

Du har nå funnet deg en sofa som er stilren, men den må hentes 2 timer unna der du bor. Du begynner derfor å lete etter et transportfirma. Før du rekker å søke så mye rundt kommer du på at du allerede vet om et firma som driver med dette. Du så nemlig en kort reklamevideo for Andreas' sofa-henting for bare en time siden. Det var jo flaks!

Video og bilder har de siste årene blitt en stor del av hvordan kunder oppfatter produkter og tjenester. 54% av forbrukere sier de ønsker å se flere videoer fra en merkevare de støtter¹, og unge forbrukere viser en sterk preferanse mot videoreklame i stedet andre alternativer¹. Ved å ta i bruk foto, bilde og video sydd sammen med en gjennomført nettside vil kunden lettere huske på ditt produkt eller din tjeneste, og derfor komme tilbake senere.

La kunder oppdage deg

Noen ganger er det godt nok med en nettside som ser bra ut, men for at kunder skal oppdage deg organisk trengs det mye baktanke og forberedelser. Nå tenker kanskje du: "Organisk? Nå må han jo være på bærtur??", men neida. Organisk trafikk betyr, i motsetning til betalt trafikk, besøk på nettsiden som ikke er unaturlig drevet inn.

Når du søker på Google har du nok sett at de første sidene av og til er markert som annonser. Disse sidene har betalt Google for å tiltrekke seg potensielle kunder basert på søkene deres, dette er definert som betalt trafikk og kan ofte fungere veldig effektivt for å skaffe kunder. Men italic text

Google står for 94% av nettets organiske trafikk¹, derfor er det viktig at nettsiden er optimalisert for å rangere høyt på Google sine søk.

Du tenker kanskje: " Hvorfor skal jeg bry meg om de besøkende på siden min er organisk eller ikke?". Det finnes mange grunner til hvorfor organisk trafikk er bedre enn betalt, men de to viktigste er nok:

  1. Betalt trafikk er dyrt og absolutt ikke permanent
  2. 70 - 80% av søkemotor-brukere ser bare på de organiske resultatene¹

Det finnes ikke én bestemt måte for å få dine nettsider til å rangere høyt på Google, men en generell regel er raske og mobilvennlige nettsider, hyppige og originale innholds-oppdateringer og ikke minst engasjerende innhold med gode indikatorer som nettleseren kan forstå.

Mistenker du at din bedrift har en svak digital profil, eller lurer du kanskje på hva Digiprof kan gjøre for din bedrift? Ta kontakt under for en gratis og uforpliktende befaring!

¹ Hubspot