https://admin.digiproff.no/uploads/IMG_8265_ee7fe38c20.jpeg

Innsikt

Slik skaper du innhold som engasjerer i sosiale medier

Menneskers vaner på sosiale medier er i konstant endring og for deg som bedrift er det avgjørende å følge med på trendene for å kunne opprettholde kundenes oppmerksomhet til deg.


Menneskers vaner på sosiale medier er i konstant endring, og for deg som bedrift er det avgjørende å følge med på trendene for å kunne opprettholde kundenes oppmerksomhet til deg. Menneskers medievaner har de siste ti årene beveget seg fra radio, papiravis og tv over til flere titalls ulike sosiale medier. Plattformer der brukeropplevelsen og innholdet er langt mer tilpasset hver enkelt bruker enn det noen gang har vært.

Algoritmen til Facebook, Google og de andre ledende aktørene endrer seg konstant og gjør det stadig vanskeligere å få plass til innholdet sitt. Likevel er det flere ting du som bedrift kan gjøre for å skape innhold som engasjerer og ikke minst rangerer høyt.

Bruk tid på å lage godt innhold

Fordi det stadig blir vanskeligere å rangere høyt på sosiale medier, tyr mange til clickbait, fake news og vridde sannheter i kampen om å engasjere brukere. Dette har ført til endring i algoritmen til de større aktørene. For at innholdet du produserer i dag skal holde seg attraktivt, må det nå være av god kvalitet.

Men hva betyr dette? Jo, det hele handler om en balanse av humor, engasjement og kunnskap. Ofte er innholdet til en bedrift tett knyttet til det bedriften driver med. Det er altså dere som er eksperter på det dere skriver. Bruk plass på å vise dette, men på en forståelig måte for folk flest, og gjerne med et humoristisk og folkelig preg.

Video over tekst og bilder

Har du noen gang tenkt over hastigheten du scroller gjennom feeden din? Sannheten er at du scroller mye fortere enn du tror. Stadig mindre tålmodig blar brukere seg nedover feeden på sosiale medier på jakt etter noe som opptar dem. For deg som vil nå ut til brukerne av disse plattformene er det avgjørende at du klarer å fange oppmerksomheten deres. Nettopp her har video en stort fordel.

På alle de store sosiale mediene autospilles video, noe som gjør at brukerens oppmerksomhet fanges på en helt annen måte enn annet statisk innhold. Dette er et stort og viktig konkurransemiddel i kampen om brukernes oppmerksomhet.

Likevel kvier mange seg bare ved tanken om at de selv skal få til en egenprodusert video. For mange er det da deilig å kunne sette det bort. Vi i Digiprof er behjelpelige, og tilbyr innholdsrike videoer i mange ulike formater. Men en annen løsning som er godt på vei mot en fullverdig video, er levende eller animerte bilder. Hva det er ligger i ordet: Bilder og tekst animert til enkelt videomateriell.

Hovedessensen er at det skal bevege på seg, for da å kunne fange oppmerksomheten til brukeren.

Under har vi listet opp tre gratis apper for enkel og levende animasjon.

Enkle apper for videoredigering

Tilpass innholdet til plattformen

Til slutt er det viktig å tilpasse innholdet til de ulike plattformene, både med tanke på format og målgruppe. Gjør research på hvor den rette målgruppen tilbringer tid og produser innhold tilpasset plattformen. Enten det er snakk om LinkedIn, Instagram eller Facebook. Analysebyrået Ipsos leverer gode, tilgjengelige rapporter på nordmenns brukervaner på sosiale medier, der du enkelt kan finne din målgruppe. Ta en titt på rapporten fra 2018 her.

Når du har funnet det rette mediet for målgruppen din, gjelder det å produsere innhold som engasjerer, gjerne video, men ikke glem å tekste.

I dag ses 95 % av videoer på Facebook uten lyd, så har du ikke tekstet innholdet ditt, taper du mye.

Prøv også å vekke følelser hos mottakeren. Dette kan du enten gjøre gjennom å fortelle en god historie, eller ved å spille på noe som virkelig får fram verdien i det bedriften din tilbyr.

Dersom du trenger rådgivning eller hjelp til å produsere riktig innhold vil vi i Digiprof gjerne hjelpe deg. Kontakt oss her, så finner vi ut hvordan vi kan hjelpe dere!